Het is wel dezelfde rivierloop maar waarom verandert de naam van de Rijn in de Lek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vroeger liep de Rijn anders. De Lek was een zijrivier van de grote Rijn.

Die andere loop zie je nog terug in namen als Oude Rijn en Leidse Rijn (omgeving Utrecht - Leiden).

Op een gegeven moment, ik weet niet wanneer, veranderde de loop van de rivier. Wat ooit een zijrivier was, werd de hoofdloop. Wat ooit hoofdloop was, werd een onbeduidend stroompje.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Rijn stroomt door Duitsland en daar is het hun rivier en zij mogen die een naam geven, maar als die Nederlands wordt, dan is het onze rivier en dan geven wij Nederlanders er een Nederlandse naam aan, namelijk de Lek...

Alsof er iemand een gaatje in heeft geprikt, de Rijn wordt Lek...

Hoe het historisch gegaan is weet ik niet en zal heel snel via wikiwiki of google op te zoeken zijn wellicht, maar de oorsprong zal best zo zijn als ik in de eerste alinea beschreven heb...