Toen ik tussen 1988-1992 vaak met de trein ging was er amper een probleem met het spoor. Hoe kan dat?

In die tijd was het veel kouder en meer ijzel dan nu. Ook lag er veel sneeuw in de winters. Nu is het ineens wel een probleem. Zelfs herfstblaadjes ontwrichten de boel.
Waarom nu wel en toen geen probleem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De Nederlandse spoorwegen hadden wisselsmeer ploegen en het onderhoud aan het spoor lag bij NS zelf . Van het geld werden er ploegen van Structon ( destijds een NS dochter) vlak bij de stations gehuisvest.

Na de verzelfstandiging ging alles op contract basis en contracten zijn duur. De winters werden zacht en voorspelbaar.

In die tijd werden wissels en seinen aangestuurd door NX systemen ( dit waren geen computers maar treindienstleidings systemen ) . Als een wissel niet om kon werd hij met een wisselkruk omgelegd door stationspersoneel. Treinen konden langzaam erover heen blijven rijden.

Tegenwoordig wordt bij Prorail alles met computers bediend vanuit vergelegen verkeersleidings posten. De computers en de nieuwe veiligheidsvoorschriften maken het moeilijker om treinen " op zicht " te laten rijden . Daarom worden nu bij slecht weer rijwegen over stilstaande wissels aangelegd waarover alleen 1 trein in 1 richting kan rijden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat computers bedoeld waren om zaken juist makkelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich zelf is dat ook zo . Door de introduktie van de computer in de treindienst leiding kunnen er meer treinen rijden. En kunnen rijwegen snel worden aangepast. En het is erg veilig geworden. Maar computers in de aansturing hebben ook een nadeel : het systeem is feilbaarder geworden.
Maar wat ik bedoelde had meer te maken met veiligheidsvoorschriften. Het is lastiger dan vroeger om een rijweg aan te leggen door wissels met de hand om te laten leggen en er een trein over te loodsen.

Andere antwoorden (4)

Er zijn nu meer wissels dan toen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen waren er geen prestatiecontracten, omdat 't nog niet vercommercialiseerd was... Dus konden er ook geen slechte prestaties in de publiekheid komen. Want ook toen waren er wel eens problemen met 't spoor, tenzij je net in een periode je liet vervoeren dat er geen strenge winters waren natuurlijk...
Verder heeft de vercommercialiseerd waarschijnlijk ook geen goed gedaan.

Toegevoegd na 11 minuten:
vercommercialiseerd=vercommercialisering (ik weet 't, d'r is een ander woord voor... kan d'r ff niet opkomen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep.
In 't kort is 't: vanwege bezuinigingen.

Volgens Rover (vereniging van Reizigers Openbaar VERvoer) zijn de problemen ontstaan als gevolg van bezuinigingen van de spoorbeheerder, waardoor sneeuwschuivers en regionale sneeuwruimploegen het veld hebben moeten ruimen. Ook is de manier waarop de wissels worden verwarmd, niet toereikend.

zie: http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.aspx?cp-documentid=151472499

en www.rover.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de belangrijkste reden is dat de spoorwegen geprivatiseerd zijn.
Er was toen geld en er waren mensen om de problemen op te lossen.
Nu mag het allemaal niets meer kosten, anders gaat het ten koste van de winst.

Zelfde verhaal met de PTT. Die is ook achteruit gehold sinds ze geprivatiseerd zijn.